søndag den 29. maj 2011

Påskeferien

Lidt forsinket får jeg omsider sat mig ved computeren for at skrive et par indlæg om vores superfede påskeferie. Åh, som det dog var tiltrængt! Jeg har ikke holdt vinterferie som visse andre i uge 7, men bare arbejdet og arbejdet, så jeg var temmelig slidt, da vi nåede frem til påsken. Der tog jeg så til gengæld revanche.
En dejlig ferie havde vi.
Vi fløj til Orlando onsdag før påske, og havde planlagt nogle dage i Florida. Jeg har aldrig før været i Orlando, men må da klart tilbage dertil igen. Pragtfuldt vejr, 25-30 grader og sol fra skyfri himmel, skønt til en vinterbleg dansker.
Jeg havde lovet familien, at de skulle slippe for garnindkøb, så hvad gør en klog? Aldrig rådvild i denne familie, så jeg bestilte en smule garn på nettet, og det lå klar på hotellet, da vi kom, herligt at "få" gaver, når man ankommer.
Torsdag var reserveret til "lidt" shopping, og som vi shoppede, åh det var godt. Først besøgte vi Florida Mall, som har en ganske herlig "Abercrombie and Fitch" og en lille Macy's. Først købte vi relativt vildt ind i Abercrombie til Louise. T-shirts med elge, bikini med elge osv. Derefter var det Macy's, nok en af mine yndlingsbutikker.
Der blev hjemført kjoler, shorts, bluser mm til MOI, det nød jeg også.
Efter Florida Mall kørte vi til Premium Outlet, hvor vi så tilbragte resten af eftermiddagen. Heldigvis havde vi lejet bil, så Claus kunne lægge sig i bilen, når ryggen trængte til en pause, og det gjorde den et par gange.
Efter vi havde bestormet Nike, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Aerosole og et par andre butikker tog vi tilbage til hotellet, hvor Claus' ryg igen fik pause.
Aftensmaden fik vi i Disney Village, som er shop/restaurantområdet udenfor parkerne.
Vi fandt en rigtig god restaurant, hvor vi spiste hummer i store mængder, det var godt. Så travede vi lidt i butikker, prøvede fjollede hovedbeklædninger, og væltede tilbage til hotellet.
Læg lige mærke til, at Mickey er STRIKKET! Ikke set før, ikke set siden.
Næste dag kørte vi til Cape Caneveral, hvor Kennedy Space Center ligger.
En spændende oplevelse. Et kæmpeområde, som man kører i bus rundt i.
Vi så bl. a. en Saturn 5 løfteraket i en museumshal sammen med originale månelandingskapsler, dragter, div. styreudrustning og meget andet fra Apollo programmet. Det er godt nok store maskiner! Det er facinerende, når man tænker på, at det er næsten 50 år siden, at de udviklede det. De viste computere, som kunne styre raketternes kurs, men den gang var der ikke noget, der hed en PC eller anden styrelogik. Det var datidens kæmpecomputere skaleret ned og med adgang til al den køling, som man kunne drømme om! 2 af de sidste 3 opsendelser af rumfærger kunne også ses på afstand stå klar til affyring. Rumfærgen er nu også vildt gammeldags. Tænk, at den kun kan medbringe 1% nyttelast, mens at moderne systemer, som ESAs Ariadne, er 10 til 30 gange mere effektive.

Lørdag var dedikeret til en af forlystelsesparkerne.
Først besøgte vi nu lige Florida Mall igen, der var lidt i Abercrombie, vi ikke havde fået købt første gang.... Om eftermiddagen tog vi så i "Magic Kingdom", og suk, hvor var der mange mennesker!
Vi nåede ikke rigtig nogle forlystelser, da de to, vi gerne ville prøve, lukkede lige for næsen af os - snyd! De gik i stykker var forklaringen. Nå, så nåede vi da lidt andre. Middagsmaden blev indtaget på Askepots restaurant i slottet, god mad, men meget lang ventetid!
Og Louise blev fotograferet med prinsesserne, stort.
Efter maden var det tid til fyrværkeriet, som var utrolig flot og imponerende.
Derefter en "Electric parade", som også var storslået.
Dagen var brugt godt.
Søndag gik turen mod Fort Lauderdale. Jeg måtte køre en del af turen pga. Claus' ryg, og han ville absolut ikke strikke på mit strikketøj, hvilket nok var meget godt alligevel. Det var Camomille, som senere er brugt som gave, så modtageren sætter sikkert pris på, at Claus ikke forsøgte sig med at afløse mig der.
Det var en super start på en dejlig ferie, og stressniveauet var allerede godt nede efter de dage. Jeg vil gerne tilbage til Orlando, og næste gang vil jeg gerne opleve Harry Potter World med Hogwarts. Så er der noget at se frem til!