onsdag den 7. januar 2009

Sydney III

I går skulle Louise lige lave lidt lektier, så det meste af formiddagen gik med det. Da hun var færdig, gik vi for en gangs skyld ned til havnen, drak kaffe og tog så på rundvisning i Sydney Opera House. Det er et fantastisk bygningsværk, meget fascinerende og utrolig flot. Også interessant at høre hele historien bag samt høre om de fremtidige planer. Det er besluttet at ændre den lille operascene til at følge Jørn Utzons oprindelige planer. Orkestergraven skal gøres større, da den nu kun kan rumme 75 musikere, og man ønsker, der skal være 150. Desuden vil de også gerne have scenen dobbelt så stor, som den er nu. Operaen er monumental og storslået udvendigt, mens Operaen i København er mere gennemført indvendigt. Men det er nu stadig muligt at se, at Henning Larsens tegnestue har været inspireret af operahuset i Sydney, da de tegnede Københavns opera. En rigtig god rundtur, som også fængede Louise.

Herefter fik vi meget sen frokost, før vi tog hjem til hotellet for at gøre os klar til aftenen. Vi havde nemlig købt billetter over internettet til aftenens forestilling i operahuset, Madama Butterfly. Det var rigtig godt, at vi havde købt billetter, for der var udsolgt til mange af de andre på rundvisningens ærgelse. Inden forestillingen spiste vi aftensmad på restauranten i operahuset. Meget fin restaurant, hvor vi bl. a. fik østers.....

Madama Butterfly var en meget flot forestilling med fantastiske sangere. Vi har simpelthen ingen dramatisk tenor i den klasse hjemme, som kan synge Pinkerton som ham, vi hørte. Sopranen var også vældig god. Vi sad helt fantastisk, på 6. række lidt ude i siden. Så det var en rigtig dejlig oplevelse. Operaen er meget sørgelig, og jeg var da ikke den eneste, som fik temmelig våde øjne.

På vejen hjem begyndte jeg at få kvalme, men heldigvis nåede jeg hjem, før det gik helt galt. En af mine østers har ikke været helt god, for jeg fik da lige en snert af en gedigen madforgiftning. Jeg var dog utrolig heldig, så jeg kastede kun op en gang, og i løbet af formiddagen var min mave i orden igen. Rigtig godt, for vi har tilbragt dagen idag i kø.
Sydney lufthavn er kaos, Kastrup er intet i forhold til det. Vi stod i kø over fem kvarter for at chekke in, kø ved udrejseregistrering, kø ved sikkerhedskontrol og kø ved gaten, suk. Heldigvis var der da ikke kø i flyveren. I Auckland var der ikke kø ved indrejsekontrollen, og det gik også nogenlunde med at få bagagen, som så bliver tjekket for fødevarer og andet forbudt, der var selvfølgelig også kø... Nå, vi kom ud, hvor vi blev hentet af den rejseagent, som har arrangeret turen her på New Zealand. Og nu sidder vi på et dejligt hotel med en vidunderlig udsigt over havnen.

Og nu tror jeg på, at vi får vores eventyr. Jeg har ikke rigtig turde tro alvorligt på det før nu, men nu er vi her, og eventyret kan begynde. Jeg plejer jo ellers ikke at være hverken overtroisk eller neurotisk, så det har været lidt underligt.

Nå, nu vil vi gå ud og få os noget aftensmad.